TESZT: Toyota Rav4 Hybrid AWD

Amikor az ember a jövő autóját elképzeli, akkor elsőként a hangtalan suhanást, majd a balesetmentes közlekedést, végül a multifunkciós használhatóságot vízionálja. Tehát az autó legyen családi, minden csomag beférjen, de ha kell, örvendeztesse meg sofőrjét egy kis élménnyel is. Úgy tűnik, a Toyota kezdi megvalósítani álmainkat.

gazfroccs_toyota_rav_4_07_mg

A Toyota volt az első autógyártó, aki hibridautót kezdett gyártani nagy sorozatban. A Toyota Prius első generációja (1997) villamos és benzines soros-párhuzamos hajtásláncával új korszakot nyitott az autóiparban. A városi terepjárók kategóriáját is a japán gyártó alapozta meg, mégpedig a RAV4 bevezetésével (1994). A mozgalmas 90-es évek után 2016-ban üdvözölhetjük
a hibrid crossovert, a RAV4 Hybridet, amely egyesíti a villamos hajtás előnyeit a divatos és méretes felépítménnyel. Ráadásul ehhez olyan árcédula tartozik, ami kihagyhatatlan ajánlattá teszi a kocsit.

A RAV4 jelenlegi generációja 2013-ban mutatkozott be, és idén érkezett a jelentősen frissített változat. Tesztautónk a legnagyobb újdonságot, a hibrid hajtást is megkapta. Ráadásul az összkerékhajtású változatot járt nálunk. Ennek érdekessége, hogy az első tengelyt a 155 lóerős 2,5 literes benzinmotor és a 140 lóerős villanymotor hajtja, míg a hátsó tengelyre egy másik
elektromotort is szereltek (67 lóerős), ami biztosítja a tökéletes tapadást, illetve könnyebb terepen segíti az előre jutást – és 1,6 tonnát vontathat. A rendszer összteljesítménye 197 lóerő.
Egyébként a villamos gépek többet is tudnának, de az 1,6 kWh kapacitású – egyébként nikkel-metál-hidrid – akkumulátor csomag korlátozza maximálisan leadott teljesítményüket.

Ami a hétköznapokban viszont fontosabb a fenti technikai adatoknál, hogy a bonyolult rendszer teljesen automatikusan vezérelt, és működéséből a középkonzol kijelzőjén látható energia áramlást szemléltető grafikán kívül nem sok mindent érzékelünk. Ha óvatosan elindulunk, és nem tapossuk a gázt, akkor akár 50-60 km/h-ig tisztán villamos hajtással is közlekedhetünk. Ha pedig lepadlózzuk a pedált, akkor a RAV4 hirtelen megtáltosodik, és a motor felpörög, majd megindul az 1,7 tonnás autó. Ekkor a hátsó kerekekre is ad nyomatékot a rendszer és megtapasztaljuk a
8,7 mp-es 0-100 km/h gyorsulás élményét, illetve a villamos motorok 270 és 139 Nm-es nyomatékát, rugalmasságát. Elképesztő, ahogy az ülésbe préselődünk, pedig nem egy nagykőbcentis
dízelben ülünk. A benzinkútnál viszont csodálkozhatunk, mert városban és országúton 6,5-7 literes fogyasztás produkál a hibrid. Csak autópálya tempónál ugrik ez feljebb (8-9 literre), de az átlag 8 liter alatt tartható. Egy 200 lóerős, alapvetően benzines SUV-tól, nem rossz!

A RAV4 nem csak műszaki csemegéivel büszkélkedhet, hanem óriási utas-, illetve az akkuk térigénye mellett is 501 literes csomagterével. Elöl az igényes alcantara ülések és a bőséges hely eggyel nagyobb kategóriában is megállná a helyét. Hátul nincs kardánalagút, az ülésen három felnőttnek is kényelmes az utazás. A műszerfal modern, bőr borítása a Lexusok minőségét hozzák el a Toyotába. A központi kijelzőn minden infót követhetünk például a hajtásrendszer pillanatnyi állapotáról, így látjuk, ha fékezéskor visszatáplálunk, vagy bekapcsol hátsó villanymotor is. A váltó kulisszája hagyományos automata váltót imitál, ezért nincs joystick hatása, viszont a szerkezet fokozatmentes, bolygóműves egység. A RAV4 ennek ellenére ad kézi beavatkozásra lehetőséget,
így 6 rögzített fokozatból választhatunk. És még van extra EV (tisztán elektromos) és Sport gomb. Utóbbit aktiválva tényleg sportosan közvetlen lesz a gázreakció és kormányzás.

Már előrevetítettem, hogy a RAV4 hibrid olcsó. Persze 8,7 millió forintért  van olcsóbb Toyota, de nem hibrid, és az Active változat sem fapados (Safety Sense biztonsági csomag, alufelnik,
dupla digit klíma). Ha olyan összkerekeset szeretnének, mint a tesztautó, akkor 9,7 az indulóár. Viszont jár hozzájuk a hangtalanul suhanó és féktelenül vágtató üzemmód egyaránt.

Fotó: Marcali Gábor és Nagy Viktor