Teszt: Skoda Octavia Scout / RS 2.0 TDI DSG 4×4

Két csúcs Škoda Octavia összkerékhajtással és bivalyerős dízelmotorral. Mindkettő dupla kuplungos váltóval,
380 Nm nyomatékkal és 8 mp alatti gyorsulással. Ezeket választottuk kipróbálásra a Škoda Evolúció Roadshow 2016-os kínálatából…

skoda octavia rs és scout gázfröccs mg-5_web

A homokszínű Škoda Octavia Scout enyhén terepesített kombi és a kék színű Octavia RS sportmodell, két különböző karakter. Pedig a hajtáslánc papíron ugyanaz a jól összerakott egység: kétezres dízelmotor, 4×4 és DSG automata váltó. Az ismerős TDI erőforrás 184 lóerőt ad le, miközben közel négyszáz Nm-es nyomatékkal gazdálkodhatunk. Ez több mint elég, ahhoz, hogy hátba verjen egy padlógáznál. A Scout barna alcantara-bőr foteljeiben ülve könnyen érezhetjük, hogy legalább egy kategóriával nagyobb kocsiban ülünk. Vagy kettővel. Mert a méretek minden irányban nagyok, elöl és hátul tökéletes komfortban utazhatunk, utaztathatjuk családunkat – és még a csomagoknak is jut hely bőven (610 liter).
Az ugyancsak barna színű műszerfal, a tervezetten nem fát imitáló – ez dicséret –, de otthonos hatású betétek és hibátlan ergonómia akár a prémium kategóriába is emelhetné az Octaviát. Nem is beszélve a panorámatetőről. Ez
az extra minden négykerekűt hangulatosabbá, élhetőbbé tesz, így a tesztautónkban is igazi tengerparti hangulatot varázsolt a fülkébe. A tengerparti homok, vagy a Dunaparti kavics sem lehet akadály a Scoutnak. Több mint három centivel magasabbra emelték, megerősítették a futóművet, strapabíró műanyagokkal burkolták a lökhárítók alsó harmadát és a kerékjárati íveket. Technikai téren pedig ott van az ötödik generációs Haldex rendszerű  összkerékhajtás – Škodáéknál egyszerűen 4×4 felirattal fémjelezve –, amely gyorsan reagálva, minden körülmények között a hátsó tengelyre adja a megfelelő nyomatékot, ha kell. Az alapesetben elsőkerekes, alulkormányzott,
orrnehéz kombi így kezes bárányként viselkedik. A komfortra hangolt futómű bizonyította rátermettségét a magyar utakon. Stabilitása minden helyzetben megmaradt az 1560 kilós kocsiszekrénynek, ráadásul kisebb terepen sem bukdácsolt, hanem élvezet volt vele az „offroadozás”.

Az vRS, ami a Version Rally Sport rövidítésből kapta sportos megjelölését, más világot teremt az utazáshoz. Kívülről a kék fényezés, a 18 colos felnik, az élekkel morcosított lökhárítók, a dupla kipufogó és a hátsó szárny látványa automatikusan arra ösztönöznek, hogy egy energiaital bedöntése után azonnal beszálljunk! Az ötajtós belsejébe szinte pályaautós hangulatot varázsoltak a piros varrású fekete bőr, fejtámlával egybeépített ülések, a fekete tetőkárpit és a karbonkevlár-szerű betétek – amik 3D kockákat ábrázolnak. A katalógusból ismert 1,5 cm sportos ültetés a futóművön – ami látványos egy normál Octavia, pláne a Scout mellett parkolva –, a XDS elektronikus diffizár és a váltófülek tovább fokozzák várakozásainkat.

És igen. Amit egy dízeltől nem várnánk, a versenyzős hangorgánum, az adja meg a kompozíció harmóniáját. Tudjuk, hogy a hangot csak a menettípus-választót Sportba kapcsolva, a rejtett hangszórók produkálják, amik a szélvédőt rezegtetik, de kit érdekel. Ilyenkor a gázreakció és a kormányzás közvetlen, a váltó gyors – és még ezt is felülbírálhatjuk manuálisan –, a futómű pedig élvezhetően feszes. Élményszámba megy minden előzés a Győr–Pápa vonalon, mert gyakorlatilag nincs ellenfél. Csak a rendőrség benzines RS-e.

Így kezdtem: két csúcs-Octavia. Igaz ez a felszereltségükre is. Az alap adott: ESP, 9 légzsák, multikormány, klimatizálás, szép alufelnik. A fogyasztásuk baráti, 5-7 liter közötti, az áruk pedig kedvezménnyel 9,1 (Scout) és 9,4 millió (RS) forint. Nincs rossz választás, csak az eszméletlen jó Canton hifit kell berendelni 150 ezerért. A Scout az utazós, snowboardos, kirándulós családoknak lakájos és robusztus alternatíva, minden földi jóval feltöltve. Az RS pedig azoknak való, akikben ott szunnyad a versenypilóta, és a hátsó ülésen pedig a gyerekek alszanak.

Fotó: Marcali Gábor, Nagy Viktor